v

Saturday, 22 October 2011

KEK MARBLE COKLAT

assalamualaikum....bertemu kembali..
diruang yg ada ini..sha berkesempatan utk mengedit satu lg resepi kek yg sha dah wat hasil semasa pergi berkursus di KOLEJ KOMUNITI ROMPIN selama 2 hari..mmg seronok dpt belajar dan bertukar2 resepi,ilmu dan petua dgn kwn2 satu kursus..kek mentega adalah kek yg paling asas dan mudah utk disediakan..mak2 kita dulu pun selalu wat kek nie kan,,rasanye pun sedap..lembap dan berlemak..
ok..utk adik2 yg baru nak belajar wat kek, mehh..intai2 resepi kat blog sha nie..kita kongsi sama2..

KEK MARBLE COKLAT

Bahan2nya:-

2cwn tepung kek
200gm gula kaster
250gm buttercup
6bji telur gred A
2sudu bsr coklat emulco
1sudu kecil esen vanila
2sudu bsr susu segar(x de pun xpe)

cara membuatnya:-

1)ayak 2cwn tepung sebanyak 3 kali supaya tekstur kek akan lebih gebu
2)putar buttercup dan gula hingga kembang
3)msukksn telur sebiji demi sebiji sambil diputar perlahan2 sampai habis 6bji telur td
4)masukkan tepung yg diayak td sedikit demi sedikit sambil diputar perlahan2..bile semua tepung dan di msukkan..masukkan susu segar dan esen vanila..putar dgn kelajuan tinggi hingga kembang dan gebu..
5)bahagi adunan kepada 2 bahagian, satu dibiarkan kosong dan satu lg dimsukkan coklat emulco
6)sediakan loyang dan sapukan sedikit mentega..alaskan dgn kertas minyak agar mudah utk kita keluarkan kek dari acuan.
7)masukkam 3sudu adunan yg kosong, kemudian 3 sudu adunan coklat di atas adunan yg kosong td..wat berselang seli hingga adunan habis..goncang2kan loyang yg berisi adunan td perlahan2 supaya adunan mnjadi sekata..bakar dlm oven pada suhu 170 darjah celcius selama 30-40 min.cucuk dgn lidi,klu lidi bersih bile dikeluarkan bermakna kek sudah pun masak..

mcm2 perisa blh kita pelbagaikan terpulang pada kreatifiti kita..pandan coklat,oren coklat,strawberry coklat atau blh jugak kita masukkan kismis atau buah-buahan kering..terpulang pada citarasa masing2...selamat mencube..

Friday, 21 October 2011

DONAT BLUEBERRY FILING


Assalamulaikum...
salam seikhlas dan semurni kasih..lame x mjenguk blog..hampir 2 bln jugak rasanye..kesibukan waktu dan ruang yg terbatas membuat sha x berkemsempatan utk mengepos dan mengedit resepi2 kat blog..rindu jugak sebenonye.. tp x pe..setiap resepi yg dah sha buat, sha simpan fotonye utk di edit dlm blog..tggu masa dan ruang yg btol2 sesuai..
skrg dah musim hujan..time2 camni lah perot cepat beno terasa lapor..x kering lah pinggan kat dapur 2..jap2 wat cekodok bilis,jap2 wat cokodok pisang..hai...manalah x abes tepung kat umh..smlm sambil lepak2 kat umh tgk tv..terasa pulak tekak ni nak mkn donat. Ermmm..donat panas cicah lak dgn air kopi pekat perhhh!!!! mmg terangkat..tp kali ni sha nak bubuh filing lak..camno rasenye..nak tau..? meh cube resepi donat berinti nie..resepinye pun ckup mudah..pastu x yah nak wat lubang2..gentel je bulat2..letak inti pastu grg...siappp..mmg sedap..

DONAT BLUEBRRY FILING

bahan2nye..
1kg tepung gandum
1 pket mauripan
7 sudu bsr gula
1cwn susu segar/penuh krim(susu tepung pun blh jugak klu x nak guna susu pun xpe)
1sudu kecik pelembut roti
1sudu kecik serbuk baking powder
1 sudu kecik serbuk double action
secubit garam
1/2 cwn majerin
2bji telo
1 1/2cwn air(bergantung pada tepung)

cara membuatnye..

1)panaskan susu segar supaya suam,satukan dgn gula,garam dan mauripan..biar sebentar sampai berbuih

2)satukan tpung gandum,pelembut roti,baking powder dan majerin..gaul ramas perlahan2 mgunakan hujung jari smpai semuanye menjadi seperti serbuk roti.

3)masukkan 2 biji telo dan tuang susu segar yg dah di campur dgn mauripan tadi..tmbahkan air sedikit demi sedikit dan uli hingga menjadi doh yg lembut..licin dan tdk melekat di tgn.

4)perap dlm 20-30 minit..kemudian uli sekali lg..bahagikan doh kepada bahagian2 yg kecil.

5)masukkan inti@ jem dan bentukkan seperti kita mbuat pau atau mgikut citarasa anda..tutup dgn kain dan biar adunan naik sebentar..kemudian blh lah di grg seperti biase mengunakan api yg perlahan hingga kekuningan.Angkat dan tos..

6)salutkan dgn gula klu x nak pun x pe...masih enak dimkn begitu..

SELAMAT MENCUBE....

Monday, 8 August 2011

mini burger

assalamualaikum....
salam seikhlas hati..semurni kasih....
sedar x sedar..dan pun hari yg ke 9 kita berpose..hmmm..memang pening asyik duk pk menu apa yg nak dihidangkan bile berbuka...blm lg dgn kuihnyee..airnyee...hehehe..cam2 lah kan...last2..kita tunjuk je apa yg kita nak mkn..g je beli kat bazar ramadhan..ermmmm...na aik juling mata di buatnya..klu blh semua mknan nak di belinye..selagi x penuh tangan..x sah...dasyat..dasyat..
sha baru sekali berkesempatan berkunjung ke bazar ramadhan..i2 pun memenuhi permintaan anak2..alhamdulilah...anak sha yg berusia 7 thn blh berpose..x byk ragam dan karenah..WLAUPUN..dia mmg kuat mkn..syukur ya ALLAH...mudah -mudahan dptlah diteruskan sampai ke akhir..
lama x mengepos menu dlm blg sha nie..kesibukan tugas harian membataskan waktu utk mengedit menu dlm blg..jadi..di kemsempatan waktu yg ada ini..sha nak kongsikan satu menu yg mjadi kegemaran suami dan anak2..menu yg ckup ringkas..mudah dan sedap..sesuai utk membuka selera anak2 yg berpose..MINI BURGER...i2lah namanya..anak sha kata rasanya mcm burger kfc laa..apa lg..moh kita mulakan...


mmg sgt mudah disediakan..cuma perlu goreng nuget sahaja..paling sedap nuget tempura sbb isinya lembut..rotinya sha beli je..klu rajin nak wat sendiri pon ok gak..letak bergedil daging atau pun ayam punnn..blg jugak..pendek kata terpulang pada citarasa dan kreativiti kita..slmt mencuba..


bahan-bahannya:-

20ketul nuget ayam tempura
20 biji mini bun
daun salad @ kubis-dihiris halus
5keping singles chess -dipotong 4
sos cili dan mayonis di gaul rata
sos black paper klu suka..

1) belah dua mini bun dan letak hirisan daun salad
2)letak sos dan mayonis juga sos black paper
3) letakkan pula kepingan chess
4) goreng naget hingga masak dan letakkan naget yg masih panas ke atas kepingan chees td..
5)letakkan hirisan daun salad semula, sos dan mayonis
6)tutup dgn belahan roti td..
siappppp....sebijik cam wat burger kan..?? oh ye..klu rasa rajin..blh juga sapukan sedikit majerin pada belahan roti dan bakar sekejap..utk rasa roti yg lebih garing...

Tuesday, 2 August 2011

NASI LOBAK MERAH

Assalamualaikum...salam seikhlas dan semurni kasih..
sekejap je..dah masuk ari ketiga kita berpose..alhamdulilah anak2 sha x seronok brpose..dan yg paling x sangka si debab ku x meragam mcm tahun lepas..cume nmpak sgt dia agak kepenatan,mana x nye..blik sekolah dah hampir pkul 2 lbih klu ada kelas tasmid..kemudian bersiap2 lak utk ke kelas fardu ain..smpai umh dah pkul 5.30..tp msih kuat semanggatnya...
memandangkan anak sha yg cubby ni suka sgt mkn nasi minyak..jadi hari ini sha nak share satu resepi nasi..seakan2 nasi minyak tp bkn nasi minyak..camno 2..?? hehehehe...haa..resepinya sama jee mcm kita msk nasi minyak..resepi ni pun sha ambek dlm majalah SAJI..namanya nasi lobak merah..jom kita wat sama2...

bahan2nya:-(utk 5-6 0rg mkn)
4tin susu beras basmathi(basuh dan toskan)
4btg lobak merah dikisar dan ditapis jusnya(sukat jusnya sama dgn beras)
2inci halia dan 4ulas bwg merah(dikisar)
kayu manis,buah pelaga, bunga cengkih dan bunga lawang.
2 sudu mkn minyak sapi
sedikit minyak masak
1/2 tin susu cair +1/2 tin air(klu x nak susu cair pun xpe)
sehelai daun pandan
garam secukup rasa

1)panaskan minyak sapi bersama minyak masak
2)tumiskan bwg kisar hingga berbau harum dan msukkan rempah2
3)masukkan beras dan kacau seketika
4)masukkan air lobak merah yg telah ditapis dan susu cair
5)masak hingga mendidih..perasakan dgn garam secukup rasa
6)tambahkan air jika rasa perlu..dan masukkan daun pandan biar nasi masak seperti biasa..

nasi lobak merah ni sesuai digandingan dgn dalca,ayam masak merah atau kari ayam..x perlu isi pewarna sbb warna jus lobak dan ckup utk menaikkan warnanya..dan klu di campur dgn susu cair warnanya seakan2 kuning....klu x dimasukkan susu cair..warnanya seakan2 oern gi2...terpulang pada kwn2..tp klu sha lbih suka x isi susu cair..lbih terasa manis lobak merahnya..
okey...selamat mencuba ye....

Tuesday, 26 July 2011

tat telur

salam seikhlas hati semurni kasih....
lama sha x berkemsempatan utk mengedit resepi kat cni..kesibukan tugas harian mbataskan ruang wak2 yang ada..memandangkan bulan ramadhan bakal tiba di penghujung mggu ini..mbuatkan semua org cbuk menyediakan persiapan utk myambut ramadhan al mubarak..pasaraya penuh dgn pelanggan2 yg membeli stok barangan..bersaing dgn para2 peniaga yg jugak cbuk mencari bhn2 utk jualan mereka nnt..meriah sgt2!! x kurang juga ada yg mengadakan majlis pertunangan dan perkahwinan di saat2 akhir seblm ramadhan..
bercerita tentang majlis perkahwinan..sha ckup suka mengubah hantaran..bermula dari sireh junjung hinggalah ke gubahan meja santapan..semuanya mjadi minat sha sejak dari sekolah lg..apa saja yg berkenan di hati akan sha fotokan dan simpan dlm album sebgai sumber rujukan..hari ini sha nak sharekan resepi tat telur yg sha wat utk dijadikan hantaran perkahwinan anak sedara di ktn baru2 ni...harap blh lah berkongsi dgn kwn2 sume..

TAT TELUR

Bahan pastry

2cwn tepung gandum
1/4 cwn gula halus
1/2 sudu teh baking powder
1/2 cwn butter
2bji telur

1)pukul butter dan gula smpai kembang
2)msukkan telur sedikit demi sedikit dan msukkan tepung
3)uli hingga mjadi doh yg lembut.ratakan setebal 1/2cm dan terap dlm acuan
4)cucuk dgn garfu dan bakar 10min pd suhu 180 darjah celcius

bahan utk filing

1cwn susu cair
4bji telur
1cwn gula
1cwn air
1sudu bsr tepung kastad
1/2 sudu teh esen vanila
sedikit pewarna kuning

1)satukan kesemua bhn dan pukul hingga semuanya sebati
2)tapiskan dan masukkan ke dlm pastry tat td..bakar semula hingga masak

Thursday, 14 July 2011

APAM DURIAN


Salam.......seikhlas hati semurni kasih......
slmt pagi semua...sarapan apa pagi ni?..nasi lemak, roti canai,lempeng,ermmm...mmg bertuah kita duduk kat malaysia nie kan,, mcm2 mknan blh kita rasa..cina, india, melayu, owg puteh, sabah, sarawak, siam, indonesia...wow....ckup mewah dgn mkanan yg sedap2 belaka..!! i2 baru makanannya..blm lagi dgn kuih muihnya..x terkira byknya...namun..sesedap mana pun..kesihatan harus juga dijaga..penting utk kesejahteraan sekeluarga jugak kan!!
         ok lah..sekarang nie..tgh musim buah..ramailah yg ambil kesempatan utk blik ke kmpung bwk anak2 ke dusun buah-buahan..eee...seronoknyee...kutip buah durian..rambutan..manggis..tgk tupai melompat sana sini..hmm...rasa damai dan tenang je kan..tp yg xde dusun 2....beli jer lah..!hehehe..hari 2 sha janji nak postkan resepi donat pandan kan,, rasa2 arini sha nak share resepi apam durian..eh..nape cam pelik jer...haa..sha pun x pun x pnah buat. baru test ptg semlm..maklumlah durian byk sgt kat umh..maka sha wat la apam durian nie..khas utk " potluck" mesti bestkan..!! sha x mkn durian..jdi my hubby lah yg jadi pengkritik dan tukang merasa..so far so good katanya..best..sedap..fuh..! nasib baik..klu x...ermmm..
          oh ye..resepi ni sama sama je dgn resepi apam snow ari2..cume tmbahkan durian dan pewarna kuning jee...selamat mencuba ye...

APAM DURIAN

3cwn tepung beras
1cwn tepung gandum
2cwn gula
1peket yis
2 cwn nasi
3 cwn air
5ulas durian

sedikit pewarna kuning
sedikit garam

1)masukkan bahan kering dlm mangkuk dan gaul rata
2) kisar nasi dgn 2 cwn air hingga halus
3)lucutkan isi durian dan kisar dgn 1 cwn air..
4) campurkan kesemua bhn kisar td..masukkan sedikit pewarna kuning dan garam
    biarkan adunan selama 1jam @ smpai adunan naik..msuk dlm acuan dan kukus selama 10-15min.

Wednesday, 13 July 2011

DONAT LABU

salam......seikhlas dan semurni kasih....
sarapan sudah...mkn tghari sudah......skrg masa utk santai2 merehatkan mata selelap dua..sblm ke dapur utk wat mkn ptg pulakk..begitulah rutin harian kat umh, ada je yg terdetik di hati..memikirkan apa yg nak dibuat utk anak2,,satu perasaan yg sukar utk digambarkan bila anak2 ckup gemar menikmati apa yg disediakan malah adakalanya akan meminta utk dibawa ke sekolah utk dikongsi bersama kwn2nya..
         setiap anak lain seleranya..mcm jugak anak2 sha, anak sulung sha ni agak cerewet bila mkn, susah nak tepati selera, anak yg kedua x de masalah sgt..semuanya dia mkn..yg penting jgn ckp x blh mkn, gerenti nagis punye..hehehe..dlm usia 7thn beratnya dah 43kg..haa.....jgn terkejut..!!! so..cubby2..tp wlaupun begitu dia cukup aktif..hari2 tiap petang lepas fardu ain, blm sempat nak tukar baju dah cbuk nak g main futsal..jdi x de lah risau sgt..hmmm....anak yg bongsu pulak, punyelahhh...susah nak mkn..kadang2 pening jugak..
         satu je persamaan..anak2 sha ckup suka mkn donat...baik kakaknya,abang dan jugak adik..asyik wat donat biasa je..jadi hari ni sha nak share resepi donat labu yg sha ambek dari myresepi...rasanya ckup lembut, ada rasa kenyal ckit tp sedap..dan x sangka anak2 ckup suka sgt.. lebih2 lg si debab 2..apa tunggu lagi..!!! jom..

DONAT LABU

1cwn isi labu
11/2 cwn air suam
1/4 cwn susu pekat
1/3 cwn minyak masak
2sdu bsr gula
2 sdu bsr yis
620gm tepung gandum
secubit garam
*resepi asal x mgunakan telur tp sha letak gak 1biji telur dan 1sdu teh serbuk double action

1) campurkan gula dgn 1/2 cwn air suam dan kacau sebati, masukkan yis dan biar smpai berbuih
2)blend labu dgn 1 cwn air hingga halus.Tuang dlm bekas menguli.
3)masukkan ke semua bhn spt minyak, susu pekat,garam dan air bancuhan yis tadi.. Uli smpai mjadi doh yg lembut..tambah tepung jika perlu..
4)rehatkan 10min dan uli semula..bahagikan adunan pada doh2 yg kecil dan biarkan naik sekali ganda.
5) buat lubang kat tgh2 dan goreng seperti biasa.
* adunan ni agak lembik sedikit..taburkan tepung tiap kali menguli doh supaya tdk melekat di tangan.
 
   dah pun siappp....lembut..gebuss..dan sodapp..!!!! pada post akan dtg sha share resepi donat pandan lak..baunya lg wangi gitu....!!! tggu ye...

Monday, 11 July 2011

BERGEDIL AYAM PERMATA

salam seikhlas dan semurni kasih....
tinggal xberapa  minggu je lagi kita akan berpuasa..klu kat kampung suami sha semua org cbuk nak wat kenduri. menyambut kedatangan ramadhan..ada yg wat kenduri doa selamat..ada yg wat kenduri kesyukuran..akikah..dan...ada gak yg berkira2 nak melangsungkan perkahwinan sebelum pose..maklumlah..nak merasa nikmatnmya berpuasa dan berhari raya sebagai suami isteri yg sah...
               klu ada undangan majlis perkahwinan, anak sha yg pompuan mesti cbuk nak tgk pelamin dan bilik pengantin..sha pulak mmg minat dgn benda2 mcm nie..snap sana snap cni..hehehe...kadang terasa mgalahkan jurugambar lak..bkn apa...utk simpan sha sebagai rujukan utk masa2 akan datang..satu lagi...sha mmg sukaaa...skodeng meja pengantin, tgk menu pengantin yg digubah cantik...tp tgk gak la kan...klu kat tempat org x blh lah wat cam2....dah terlebih dah 2..!!!!
             hari ni sha nak kongsi satu resepi..resepi ni sha olah sendiri utk pertandingan masakan kat tmpat sha,dan dekorasinya sha adaptasikan dari majalah masakan kesayangan sha..iaitu majalah SAJI edisi raja sehari..jom layannnn...

BERGEDIL AYAM

1/2 KG UBI KENTANG-digoreng dan ditumbuk
500GM ISI AYAM-dikisar
6ULAS BWG MERAH
3ULAS BWG PUTIH
1INCI HALIA
1LABU BWG BESAR-dicincang halus
2BIJI LADA MERAH-dibuang biji dan dicincang halus
SEDIKIT DAUN SUP DAN DAUN BWG-di cincang halus
2BIJI TELUR
5KEPING BISKUT CREAM CRACKER-diramas hingga hancur
SEDIKIT LADA SULAH
GARAM DAN PERASA SECUKUP RASA
2 SUDU BSR TEPUNG GANDUM
1 SUDU BSR TEPUNG JAGUNG

1) Bwg merah,bwg putih dan halia di kisar halus
2)masukkan bhn2 kisar,kentang yg ditumbuk..dan isi ayam kisar..masukkan bhn2 yg dicincang
3)masukkan bhn perasa dan lada sulah atau jika suka blh jugak masukkan serbuk kari sedikit
4) gaulkan seketika,masukkan 2biji telur, tepung jagung dan tepung gandum..gaul semua hingga sebati.
5)ambil sedikit adunan, gentelkan bulat2..dan golekkan di atas biskit yg telah dihancurkan kemidian goreng hingga garing..hidangkan dgn sos cili..

klu nak gubah mcm yg sha wat nie..cari sebiji nenas yg jambulnya bengkok sedikit dan jgn dibuang..biarkan kat nenas 2... dan cari satu lg jambul nenas utk dijadikan kepalanya..potong sedikit bahagian bwh nenas..dan balut nenas dgn pastik wraping..cucuk bebola ayam dgn lidi dan susun sekeliling nenas..ambek jambul satu lg..potong sedikit dan cucuk terbalik pada nenas mgunakan lidi sate utk djadikan seperti balung ayam..ambek cili utk dijadikan paruh dan hiaslah megikut kreativiti masing supaya kelihatan seperti seekor ayam serama..cantik utk dihidangkan di meja pegantin...selamat mencuba..t.ksih...

semanis puding diraja....

salam seikhlas dan semurni kasih.....
apa cite yg nak dikongsi mlm nie....ermmmm.....perasan x..pejam celik pejam celik dah nak masuk bln 8..bermakna sudah hampir ke bulan ramadhan..terlalu pantas waktu berlalu..masa berkejaran laju..mood pose dah mula terasa..ada yg masih berpose mgantikan pose yg tertggal dan ada yg berpose sunat..hmm..menu apa berbuka arini yee...
hari ahad yg lepas sha sekeluarga ke ktn, menziarah kakak disana, sepanjang jln ada org menjual durian..baunya,,perhhhhh.....!!!!.menusuk kalbu..x tahan betul..! tp pandangan mata sha lebih tertarik pada buah  pisang yg bergantungan kat gerai2 tepi jln..terdetik kat hati "kalau wat puding raja BEST niee.." my hubby cam tau jee...hehehe...singgah ler beli..ok pisang dah ada..kena cari lak telur itik utk wat jala mas, cik abg asyik tersenyum2 jee..x sabar nak mkn katanya..hmmm..ok lah x yah citer byk2, moh kita wat puding raja..

PUDING RAJA

3sisir pisang lemak manis yg tdk terlalu masak
1peket kacang gajus
300gm buah prun
100gm buah ceri merah+hijau

KUAH PUDING

2tin susu cair
1/2 tin susu pekat
1tin air
3sudu besar tepung kastad
sedikit gula(klu dah manis x nak pun xpe)
2biji kuning telur
secubit garam
2-3 helai daun pandan

1) satukan susu cair, susu pekat,air, gula dan kuning telur pukul sekejap hingga sebati.
     masukkan dlm periuk dan panaskan dgn api yg perlahan..
2) bancuhkan tepung kastad dgn bahan yg dipanaskan td..dan msukkan semula ke dlm periuk
3)msukkan daun pandan dan garam, masak hingga pekat sedikit..angkat dan sejukkan

JALA MAS

6biji kuning telur itik
3biji kuning telur ayam kampung(telur ayam biasa pun blh jee)
3cwn air
11/2 cwn gula
2-3 helai daun pandan

1) satukan kesemua telur dan pukul sampai sebati
2)cairkan gula dgn air dan masak hingga mendidih,masukkan daun pandan
3)jalakan adunan telur di atas air gula yg mendidih, seperti mbuat roti jala
4) bila dah masak angkat mengunakan garfu
**tip: saya masukkan adunan telur ke dlm plastik dan lubangkan hujungnya
          mcm kita nak wat apm dot2 tu...picit je atas air gula yg mendidih..senangkan..

Ok..kuah dah siap..jala mas pun dah siap...ada lagi tau.....pisangnya jgn lupe pulak....!!
pisang td di kupas dan di goreng hingga perang, klu nak celup tepung pun blh jugak..tp selalunya
kita goreng cam2 jee..
       
          masa utk mghidang.......susun pisang dlm bekas, aturkan jala mas hingga menutupi pisang td..hias dgn buah prun, ceri dan gajus..masukkan kuah...aduii...mmg meleleh air liur...sedap dan terbaeekk dari pahang..

Saturday, 9 July 2011

APAM SNOW

selamat pagiiiii........salam seikhlas dan semurni kasih...sarapan apa kita pagi ni yerk..!!!! meh..meh..kita try wat apam beras yg yg sgt lembut dan gebuss nie...resepi ni sha dpt dlm my resepi tp x ingat sapa ownernye...apa2 pun t.ksih pada tuan punyer resepi yg sedap nie..biasa sha akan guna tapai nasi utk wat apam tp...apam ni ckup mudah disediakan dan sha ckup2 suke mbuatnya sbb lbih mudah...ok jom kita mulakan.....

APAM SNOW

3cwn tepung beras
1cwn tepung gandum
2cwn gula
1bgkus mauripan
2cwn nasi
3cwn air

1)msukkan kesemua bhn kering ke dlm mangkuk dan gaul rata.
2)kisar nasi dan air smpai hancur.
3)campurkan nasi ke dlm bhn kering dan biar adunan naik selama 1jam @ smpai naik
sediakan pengukus,sapukan minyak pada acuan dan masukkan ke dlm acuan.
4)kukus mengunakan api yg besar selama 15 min...

siappp......hidangkan dgn kelapa parut...nyum..nyum..

pizza bun..

salam seikhlas dan semurni kasih....jam menunjukkan dah hampir pkul 11.15 min mlm, baru selesai menyiapkan kerja2 umh yg sememangnya mjadi rutin harian..begitulah setiap hari..jadual bermula seawal 6 pagi dan berakhir hingga ke tgh mlm kadang2 terbabas hingga 2 -3 pagi..namun fitrah yg tercipta oleh Allah utk kita kaum hawa yg ckup istimewa kan..! sepenat mana pun kita ttap gembira melakukannya..demi anak2..suami dan keluarga tercinta..so...apa menu kita utk mereka yg tersayang esok..hmmmm....sha sharekan satu lg resepi yg sha ambek dari majalah kesayangan sha..pizza bun..jom menguli..

PIZZA BUN
(A)
1kg tepung roti
1peket yis
150gm gula
1sdu mkn pelembut roti
(B)
2bji telur
125ml susu pekat
500ml air ais
(C)
50gm majerin
50gm lemak sayur

mayonis secukupnya
sos cili
500gm sayuran campuran
15batang sosej dihiris nipis
1bji kuning telur+susu cair (utk glaze)

cara myediakannya..
1)putar bhn (A) sehingga 10 min..kemudian masukkan bhn(B) dan terus putar selama 5min.
2)kemudian msukkan bhn(C) dan terus memutar doh selama 15min lg.
3) bentukkan doh bulat2 seberat 60gm setiap satu. rehat doh selama 30min.
4)bentukkan doh, sapukan glaze..dan taburkan sayuran campur.dan sosej yg dihiris nipis td..
   paipkan mayonis dan sos cili..
5) rehatkan dulu selama 1jam sblm dibakar pada suhu 170 darjah celcius selama 15-20min..

Friday, 8 July 2011

pau kelapa durian..layannn..


Assalamualaikum..salam seikhlas hati..semurni kasih.
musim durian dtg lgi..berbakul2 org jual di tepi2 jln..berpusu2 org membeli raja buah yg mmg mjadi kegemaran masyarakat kita..pokok durian kat blakang umh ni pun dah mula gugur..bkn main seronok lg anak2 termasuk lah aku hehehe..bkejar keluar mengutip buah durian yg gedebuk gedebak jatuh ke tanah...
             Terlintas di hati nak wat pau inti kelapa..bubuh lak durian, mesti my hubby suke..jom layan..
PAU KELAPA DURIAN
1kg tepung hongkong
1peket yis
1cwn gula halus
1/2 cwn lemak sayur
1/2 sudu bsr bread softener
1sudu bsr serbuk double action
2cwn air(blh di tmbah jika perlu)

1)larutkan gula dgn air
2)masukkan tepung dlm bekas dan gaul ramas semua bhn mgunakan hujung jari
   hingga rata.
3)wat lubang di tengah2 dan masukkan air sedikit demi sedikit dan uli hinnga menjadi 
   doh..tambah air jika rasa kurang.
4)uli hingga doh mjadi licin dan tdk melekat di tangan, tutup dgn kain bersih danrehatkan 15min..
5)uli sekejap..dah bahagikan kepada doh2 yg kecil..masukkan inti dan alas dgn kertas minyak
   biarkan pau mengembang sekali ganda, kukus dlm 15-20 min.

INTI KELAPA DURIAN
1bji kelapa
6ulas durian
6keping gula kerek
2sudu bsr gula putih(klu x nak pun xpe)
secubit garam

1)Cairkan gula kerek dgn sedikit air, msukkan durian dan gula putih..
2)msukkan kelapa dan garam..masak hinnga kering..tabur sedikit tepung gandum 
supaya inti senang dimasukkan ke dlm doh..

            selamat mencuba...

Wednesday, 6 July 2011

salam seikhlas kasih..



assalamualikum..,
salam seikhlas semurni kasih , untuk pertama kali nya mencuba sesuatu yg agak baru bgi sya,biar pun agk janggal dan terkial2 jari jemari menekan papan kekunci ,tp semangat untuk terus mencari dan mencuba pengalaman baru dlm dunia siber tanpa sempadan ini berkobar2..,minat dlm dunia masakan dan gubahan hantaran pengantin mmbuka pintu hati untuk mhasillaht blog ini ,semoga dapat berkongsi serba sedikit apa yg saya minati bersama2 anda..,
akhir kata semoga blog ini mndapat sokongan dari teman2 dan memberi komen anda agar saya dpt memperbaikinya lg, sekian terima kasih..,