v

Monday, 11 July 2011

semanis puding diraja....

salam seikhlas dan semurni kasih.....
apa cite yg nak dikongsi mlm nie....ermmmm.....perasan x..pejam celik pejam celik dah nak masuk bln 8..bermakna sudah hampir ke bulan ramadhan..terlalu pantas waktu berlalu..masa berkejaran laju..mood pose dah mula terasa..ada yg masih berpose mgantikan pose yg tertggal dan ada yg berpose sunat..hmm..menu apa berbuka arini yee...
hari ahad yg lepas sha sekeluarga ke ktn, menziarah kakak disana, sepanjang jln ada org menjual durian..baunya,,perhhhhh.....!!!!.menusuk kalbu..x tahan betul..! tp pandangan mata sha lebih tertarik pada buah  pisang yg bergantungan kat gerai2 tepi jln..terdetik kat hati "kalau wat puding raja BEST niee.." my hubby cam tau jee...hehehe...singgah ler beli..ok pisang dah ada..kena cari lak telur itik utk wat jala mas, cik abg asyik tersenyum2 jee..x sabar nak mkn katanya..hmmm..ok lah x yah citer byk2, moh kita wat puding raja..

PUDING RAJA

3sisir pisang lemak manis yg tdk terlalu masak
1peket kacang gajus
300gm buah prun
100gm buah ceri merah+hijau

KUAH PUDING

2tin susu cair
1/2 tin susu pekat
1tin air
3sudu besar tepung kastad
sedikit gula(klu dah manis x nak pun xpe)
2biji kuning telur
secubit garam
2-3 helai daun pandan

1) satukan susu cair, susu pekat,air, gula dan kuning telur pukul sekejap hingga sebati.
     masukkan dlm periuk dan panaskan dgn api yg perlahan..
2) bancuhkan tepung kastad dgn bahan yg dipanaskan td..dan msukkan semula ke dlm periuk
3)msukkan daun pandan dan garam, masak hingga pekat sedikit..angkat dan sejukkan

JALA MAS

6biji kuning telur itik
3biji kuning telur ayam kampung(telur ayam biasa pun blh jee)
3cwn air
11/2 cwn gula
2-3 helai daun pandan

1) satukan kesemua telur dan pukul sampai sebati
2)cairkan gula dgn air dan masak hingga mendidih,masukkan daun pandan
3)jalakan adunan telur di atas air gula yg mendidih, seperti mbuat roti jala
4) bila dah masak angkat mengunakan garfu
**tip: saya masukkan adunan telur ke dlm plastik dan lubangkan hujungnya
          mcm kita nak wat apm dot2 tu...picit je atas air gula yg mendidih..senangkan..

Ok..kuah dah siap..jala mas pun dah siap...ada lagi tau.....pisangnya jgn lupe pulak....!!
pisang td di kupas dan di goreng hingga perang, klu nak celup tepung pun blh jugak..tp selalunya
kita goreng cam2 jee..
       
          masa utk mghidang.......susun pisang dlm bekas, aturkan jala mas hingga menutupi pisang td..hias dgn buah prun, ceri dan gajus..masukkan kuah...aduii...mmg meleleh air liur...sedap dan terbaeekk dari pahang..

No comments:

Post a Comment