v

Monday, 8 August 2011

mini burger

assalamualaikum....
salam seikhlas hati..semurni kasih....
sedar x sedar..dan pun hari yg ke 9 kita berpose..hmmm..memang pening asyik duk pk menu apa yg nak dihidangkan bile berbuka...blm lg dgn kuihnyee..airnyee...hehehe..cam2 lah kan...last2..kita tunjuk je apa yg kita nak mkn..g je beli kat bazar ramadhan..ermmmm...na aik juling mata di buatnya..klu blh semua mknan nak di belinye..selagi x penuh tangan..x sah...dasyat..dasyat..
sha baru sekali berkesempatan berkunjung ke bazar ramadhan..i2 pun memenuhi permintaan anak2..alhamdulilah...anak sha yg berusia 7 thn blh berpose..x byk ragam dan karenah..WLAUPUN..dia mmg kuat mkn..syukur ya ALLAH...mudah -mudahan dptlah diteruskan sampai ke akhir..
lama x mengepos menu dlm blg sha nie..kesibukan tugas harian membataskan waktu utk mengedit menu dlm blg..jadi..di kemsempatan waktu yg ada ini..sha nak kongsikan satu menu yg mjadi kegemaran suami dan anak2..menu yg ckup ringkas..mudah dan sedap..sesuai utk membuka selera anak2 yg berpose..MINI BURGER...i2lah namanya..anak sha kata rasanya mcm burger kfc laa..apa lg..moh kita mulakan...


mmg sgt mudah disediakan..cuma perlu goreng nuget sahaja..paling sedap nuget tempura sbb isinya lembut..rotinya sha beli je..klu rajin nak wat sendiri pon ok gak..letak bergedil daging atau pun ayam punnn..blg jugak..pendek kata terpulang pada citarasa dan kreativiti kita..slmt mencuba..


bahan-bahannya:-

20ketul nuget ayam tempura
20 biji mini bun
daun salad @ kubis-dihiris halus
5keping singles chess -dipotong 4
sos cili dan mayonis di gaul rata
sos black paper klu suka..

1) belah dua mini bun dan letak hirisan daun salad
2)letak sos dan mayonis juga sos black paper
3) letakkan pula kepingan chess
4) goreng naget hingga masak dan letakkan naget yg masih panas ke atas kepingan chees td..
5)letakkan hirisan daun salad semula, sos dan mayonis
6)tutup dgn belahan roti td..
siappppp....sebijik cam wat burger kan..?? oh ye..klu rasa rajin..blh juga sapukan sedikit majerin pada belahan roti dan bakar sekejap..utk rasa roti yg lebih garing...

Tuesday, 2 August 2011

NASI LOBAK MERAH

Assalamualaikum...salam seikhlas dan semurni kasih..
sekejap je..dah masuk ari ketiga kita berpose..alhamdulilah anak2 sha x seronok brpose..dan yg paling x sangka si debab ku x meragam mcm tahun lepas..cume nmpak sgt dia agak kepenatan,mana x nye..blik sekolah dah hampir pkul 2 lbih klu ada kelas tasmid..kemudian bersiap2 lak utk ke kelas fardu ain..smpai umh dah pkul 5.30..tp msih kuat semanggatnya...
memandangkan anak sha yg cubby ni suka sgt mkn nasi minyak..jadi hari ini sha nak share satu resepi nasi..seakan2 nasi minyak tp bkn nasi minyak..camno 2..?? hehehehe...haa..resepinya sama jee mcm kita msk nasi minyak..resepi ni pun sha ambek dlm majalah SAJI..namanya nasi lobak merah..jom kita wat sama2...

bahan2nya:-(utk 5-6 0rg mkn)
4tin susu beras basmathi(basuh dan toskan)
4btg lobak merah dikisar dan ditapis jusnya(sukat jusnya sama dgn beras)
2inci halia dan 4ulas bwg merah(dikisar)
kayu manis,buah pelaga, bunga cengkih dan bunga lawang.
2 sudu mkn minyak sapi
sedikit minyak masak
1/2 tin susu cair +1/2 tin air(klu x nak susu cair pun xpe)
sehelai daun pandan
garam secukup rasa

1)panaskan minyak sapi bersama minyak masak
2)tumiskan bwg kisar hingga berbau harum dan msukkan rempah2
3)masukkan beras dan kacau seketika
4)masukkan air lobak merah yg telah ditapis dan susu cair
5)masak hingga mendidih..perasakan dgn garam secukup rasa
6)tambahkan air jika rasa perlu..dan masukkan daun pandan biar nasi masak seperti biasa..

nasi lobak merah ni sesuai digandingan dgn dalca,ayam masak merah atau kari ayam..x perlu isi pewarna sbb warna jus lobak dan ckup utk menaikkan warnanya..dan klu di campur dgn susu cair warnanya seakan2 kuning....klu x dimasukkan susu cair..warnanya seakan2 oern gi2...terpulang pada kwn2..tp klu sha lbih suka x isi susu cair..lbih terasa manis lobak merahnya..
okey...selamat mencuba ye....