v

Tuesday, 2 August 2011

NASI LOBAK MERAH

Assalamualaikum...salam seikhlas dan semurni kasih..
sekejap je..dah masuk ari ketiga kita berpose..alhamdulilah anak2 sha x seronok brpose..dan yg paling x sangka si debab ku x meragam mcm tahun lepas..cume nmpak sgt dia agak kepenatan,mana x nye..blik sekolah dah hampir pkul 2 lbih klu ada kelas tasmid..kemudian bersiap2 lak utk ke kelas fardu ain..smpai umh dah pkul 5.30..tp msih kuat semanggatnya...
memandangkan anak sha yg cubby ni suka sgt mkn nasi minyak..jadi hari ini sha nak share satu resepi nasi..seakan2 nasi minyak tp bkn nasi minyak..camno 2..?? hehehehe...haa..resepinya sama jee mcm kita msk nasi minyak..resepi ni pun sha ambek dlm majalah SAJI..namanya nasi lobak merah..jom kita wat sama2...

bahan2nya:-(utk 5-6 0rg mkn)
4tin susu beras basmathi(basuh dan toskan)
4btg lobak merah dikisar dan ditapis jusnya(sukat jusnya sama dgn beras)
2inci halia dan 4ulas bwg merah(dikisar)
kayu manis,buah pelaga, bunga cengkih dan bunga lawang.
2 sudu mkn minyak sapi
sedikit minyak masak
1/2 tin susu cair +1/2 tin air(klu x nak susu cair pun xpe)
sehelai daun pandan
garam secukup rasa

1)panaskan minyak sapi bersama minyak masak
2)tumiskan bwg kisar hingga berbau harum dan msukkan rempah2
3)masukkan beras dan kacau seketika
4)masukkan air lobak merah yg telah ditapis dan susu cair
5)masak hingga mendidih..perasakan dgn garam secukup rasa
6)tambahkan air jika rasa perlu..dan masukkan daun pandan biar nasi masak seperti biasa..

nasi lobak merah ni sesuai digandingan dgn dalca,ayam masak merah atau kari ayam..x perlu isi pewarna sbb warna jus lobak dan ckup utk menaikkan warnanya..dan klu di campur dgn susu cair warnanya seakan2 kuning....klu x dimasukkan susu cair..warnanya seakan2 oern gi2...terpulang pada kwn2..tp klu sha lbih suka x isi susu cair..lbih terasa manis lobak merahnya..
okey...selamat mencuba ye....

2 comments:

  1. as-salam
    npk sedap nasi tu...belum pernah cuba nasi lobak merah ni..

    ReplyDelete
  2. wkumslm..
    t.ksih...krn sudi intai blog saya..blh la cuba utk berbuka nnt...slmt berpose dari saya..

    ReplyDelete