v

Saturday, 22 October 2011

KEK MARBLE COKLAT

assalamualaikum....bertemu kembali..
diruang yg ada ini..sha berkesempatan utk mengedit satu lg resepi kek yg sha dah wat hasil semasa pergi berkursus di KOLEJ KOMUNITI ROMPIN selama 2 hari..mmg seronok dpt belajar dan bertukar2 resepi,ilmu dan petua dgn kwn2 satu kursus..kek mentega adalah kek yg paling asas dan mudah utk disediakan..mak2 kita dulu pun selalu wat kek nie kan,,rasanye pun sedap..lembap dan berlemak..
ok..utk adik2 yg baru nak belajar wat kek, mehh..intai2 resepi kat blog sha nie..kita kongsi sama2..

KEK MARBLE COKLAT

Bahan2nya:-

2cwn tepung kek
200gm gula kaster
250gm buttercup
6bji telur gred A
2sudu bsr coklat emulco
1sudu kecil esen vanila
2sudu bsr susu segar(x de pun xpe)

cara membuatnya:-

1)ayak 2cwn tepung sebanyak 3 kali supaya tekstur kek akan lebih gebu
2)putar buttercup dan gula hingga kembang
3)msukksn telur sebiji demi sebiji sambil diputar perlahan2 sampai habis 6bji telur td
4)masukkan tepung yg diayak td sedikit demi sedikit sambil diputar perlahan2..bile semua tepung dan di msukkan..masukkan susu segar dan esen vanila..putar dgn kelajuan tinggi hingga kembang dan gebu..
5)bahagi adunan kepada 2 bahagian, satu dibiarkan kosong dan satu lg dimsukkan coklat emulco
6)sediakan loyang dan sapukan sedikit mentega..alaskan dgn kertas minyak agar mudah utk kita keluarkan kek dari acuan.
7)masukkam 3sudu adunan yg kosong, kemudian 3 sudu adunan coklat di atas adunan yg kosong td..wat berselang seli hingga adunan habis..goncang2kan loyang yg berisi adunan td perlahan2 supaya adunan mnjadi sekata..bakar dlm oven pada suhu 170 darjah celcius selama 30-40 min.cucuk dgn lidi,klu lidi bersih bile dikeluarkan bermakna kek sudah pun masak..

mcm2 perisa blh kita pelbagaikan terpulang pada kreatifiti kita..pandan coklat,oren coklat,strawberry coklat atau blh jugak kita masukkan kismis atau buah-buahan kering..terpulang pada citarasa masing2...selamat mencube..

Friday, 21 October 2011

DONAT BLUEBERRY FILING


Assalamulaikum...
salam seikhlas dan semurni kasih..lame x mjenguk blog..hampir 2 bln jugak rasanye..kesibukan waktu dan ruang yg terbatas membuat sha x berkemsempatan utk mengepos dan mengedit resepi2 kat blog..rindu jugak sebenonye.. tp x pe..setiap resepi yg dah sha buat, sha simpan fotonye utk di edit dlm blog..tggu masa dan ruang yg btol2 sesuai..
skrg dah musim hujan..time2 camni lah perot cepat beno terasa lapor..x kering lah pinggan kat dapur 2..jap2 wat cekodok bilis,jap2 wat cokodok pisang..hai...manalah x abes tepung kat umh..smlm sambil lepak2 kat umh tgk tv..terasa pulak tekak ni nak mkn donat. Ermmm..donat panas cicah lak dgn air kopi pekat perhhh!!!! mmg terangkat..tp kali ni sha nak bubuh filing lak..camno rasenye..nak tau..? meh cube resepi donat berinti nie..resepinye pun ckup mudah..pastu x yah nak wat lubang2..gentel je bulat2..letak inti pastu grg...siappp..mmg sedap..

DONAT BLUEBRRY FILING

bahan2nye..
1kg tepung gandum
1 pket mauripan
7 sudu bsr gula
1cwn susu segar/penuh krim(susu tepung pun blh jugak klu x nak guna susu pun xpe)
1sudu kecik pelembut roti
1sudu kecik serbuk baking powder
1 sudu kecik serbuk double action
secubit garam
1/2 cwn majerin
2bji telo
1 1/2cwn air(bergantung pada tepung)

cara membuatnye..

1)panaskan susu segar supaya suam,satukan dgn gula,garam dan mauripan..biar sebentar sampai berbuih

2)satukan tpung gandum,pelembut roti,baking powder dan majerin..gaul ramas perlahan2 mgunakan hujung jari smpai semuanye menjadi seperti serbuk roti.

3)masukkan 2 biji telo dan tuang susu segar yg dah di campur dgn mauripan tadi..tmbahkan air sedikit demi sedikit dan uli hingga menjadi doh yg lembut..licin dan tdk melekat di tgn.

4)perap dlm 20-30 minit..kemudian uli sekali lg..bahagikan doh kepada bahagian2 yg kecil.

5)masukkan inti@ jem dan bentukkan seperti kita mbuat pau atau mgikut citarasa anda..tutup dgn kain dan biar adunan naik sebentar..kemudian blh lah di grg seperti biase mengunakan api yg perlahan hingga kekuningan.Angkat dan tos..

6)salutkan dgn gula klu x nak pun x pe...masih enak dimkn begitu..

SELAMAT MENCUBE....