v

Friday, 21 October 2011

DONAT BLUEBERRY FILING


Assalamulaikum...
salam seikhlas dan semurni kasih..lame x mjenguk blog..hampir 2 bln jugak rasanye..kesibukan waktu dan ruang yg terbatas membuat sha x berkemsempatan utk mengepos dan mengedit resepi2 kat blog..rindu jugak sebenonye.. tp x pe..setiap resepi yg dah sha buat, sha simpan fotonye utk di edit dlm blog..tggu masa dan ruang yg btol2 sesuai..
skrg dah musim hujan..time2 camni lah perot cepat beno terasa lapor..x kering lah pinggan kat dapur 2..jap2 wat cekodok bilis,jap2 wat cokodok pisang..hai...manalah x abes tepung kat umh..smlm sambil lepak2 kat umh tgk tv..terasa pulak tekak ni nak mkn donat. Ermmm..donat panas cicah lak dgn air kopi pekat perhhh!!!! mmg terangkat..tp kali ni sha nak bubuh filing lak..camno rasenye..nak tau..? meh cube resepi donat berinti nie..resepinye pun ckup mudah..pastu x yah nak wat lubang2..gentel je bulat2..letak inti pastu grg...siappp..mmg sedap..

DONAT BLUEBRRY FILING

bahan2nye..
1kg tepung gandum
1 pket mauripan
7 sudu bsr gula
1cwn susu segar/penuh krim(susu tepung pun blh jugak klu x nak guna susu pun xpe)
1sudu kecik pelembut roti
1sudu kecik serbuk baking powder
1 sudu kecik serbuk double action
secubit garam
1/2 cwn majerin
2bji telo
1 1/2cwn air(bergantung pada tepung)

cara membuatnye..

1)panaskan susu segar supaya suam,satukan dgn gula,garam dan mauripan..biar sebentar sampai berbuih

2)satukan tpung gandum,pelembut roti,baking powder dan majerin..gaul ramas perlahan2 mgunakan hujung jari smpai semuanye menjadi seperti serbuk roti.

3)masukkan 2 biji telo dan tuang susu segar yg dah di campur dgn mauripan tadi..tmbahkan air sedikit demi sedikit dan uli hingga menjadi doh yg lembut..licin dan tdk melekat di tgn.

4)perap dlm 20-30 minit..kemudian uli sekali lg..bahagikan doh kepada bahagian2 yg kecil.

5)masukkan inti@ jem dan bentukkan seperti kita mbuat pau atau mgikut citarasa anda..tutup dgn kain dan biar adunan naik sebentar..kemudian blh lah di grg seperti biase mengunakan api yg perlahan hingga kekuningan.Angkat dan tos..

6)salutkan dgn gula klu x nak pun x pe...masih enak dimkn begitu..

SELAMAT MENCUBE....

No comments:

Post a Comment