v

Sunday, 3 February 2013

DONAT BALL

ASSALAMUALAIKUM....

       selamat mlm..salam seihklas hati semurni kasih...agak kelewatan sedikit utk masukkan entri hari ini..
maklumlah..ada kenduri jadi merewang lah sekejap hehehe..nama pun duduk dikampung, jadi adat merewang masih menebal dikalangan org melayu kita..cuaca pulak hujan..sejak dari awal pagi hingga lah ke tghari..alahaiii..seronoknya jadi pengantin..hihihi..
seusai majlis..hujan masih merintik turun..melarat sampai ke petang..sedang lena diulit mimpi..terjaga dikejutkan si balqis yg merengek nak mkn DONAT COKLAT..aduiiii...dah 2-3 kali di balqis ni minta watkan donat coklat..ermmm..DONAT lagi...x puas-puas lagi si kecik ni mkn..
lalu..sha langkah kaki ke dapur..semua bahan ckup..tp hajat dihati nak buat sosej gulung sebenarnya..maka utk tdk mgecewakan semua..sha buat lah dua2 sekali mgunkan adunan donat.. ehh...DONAT KE NIE..???


                                          memang donat pun...nape..x percaye yee...??


donat nie sha buat lebihan adunan dari sosej gulung td..adunan yg sama tp tp dapat wat dua resepi yg berbeza..dua dlm satu gitu..wahh..cam iklan syampu pulak...sooo...jom kita dapur..dan ini resepinya ye..

BAHAN2:-
  • 500GM TEPUNG GANDUM
  • 1/2SDT BAKING POWDER
  • 1/2 SDT BREAD IMPROVER(x de pun xpe)
  • 1/2 SDT BREAD SOFTTENER( x de pun xpe gak)
  • 2SD BSR MAJERIN
  • 1/2 PEKET YIS
  • 4SD BSR GULA
  • 2SD BSR SUSU PEKAT
  • 1BIJI TELUR
  • 11/2 CWN AIR(tambah jika perlu)
  • COKLAT COMPOUND - utk salutan
  • COKLAT RICE -utk hiasan
  1. larutkan gula dan susu dgn air..dan masukkan yis, biar hingga yis naik
  2. satukan tepung, baking powder,bread improver gaul sebati
  3. masukkan majerin..gaul ramas mgunakan hujung jari dan masukkan telur serta air bancuhan yis tadi..
  4. masukkan bancuhan yis sedikit demi sedikit sambil di uli hingga mjadi doh..
  5. tambahkan sedikit air lagi klu kurang..uli hingga doh mjadi lembut dan tdk melekat di tangan(klu lembik sedikit jgn risau..terus uli hinnga doh mjadi licin..)
  6. perap doh lebih kurang 30min atau hinnga kembang 
  7. uli doh sekali lagi..dan bulat2kan doh kecik sedikit dari bola pingpong
  8. biar doh naik sekali lagi lebih kurang 20-30min..
  9. bila dah naik..goreng mgunakan api yg sederhana hingga kuning keemasan..angkat dan tos
     
    *cairkan coklat mgunakan double boiler..salutkan donat ball dgn coklat dan masukkan dlm paper cup taburkan coklat rice warna warni..

    kurangkan sukatan bahan klu nak buat dlm kuantiti yg sedikit..sbb sukatan nie sha buat dua jenis kuih..satu sosej gulung dan satu lagi donat ball..blh jugak klu nak buat pau goreng atau burger malaysia mgunakan adunan nie..

    okeyyy..harap sudi mcuba resepi ni ..jmpe lagi..


Friday, 1 February 2013

APAM INDON

ASSALAMUALAIKUM...

Terlalu cepat malam berlalu..sedar x sedar kita dah pun masuk di bulan Febuari tahun 2013..berkejaran dgn masa mmg sesuatu yg sukar..sedari awal pagi rutin harian kita bermula..pendek kata selagi belum tutup mata..keje..keje..keje..he
hehe...
Niat di hati dari pagi td nak mbaking..terlupe pulak si cubby haikal suruh pegi sekolah..katanya dato nak bagi duwet..alahai...duwet bantuan rm100 upernye..jadi tertunda lah hajat di hati...ermmm...x pe ptg nanti ada masa lagi...tp kesibukan masa mbataskan ruang waktu yg ada..namun..hati ttap nak buat jugak...
satu..dua..ketuk...


putar hingga betul2 kembang
akhirnya...di lewat mlm baru berkempatan nak mbuatnya..ehhh..ada pulak anak dara hok kecik metiq nie nok wat gok...aduiiii...rajin betul anak mama nie...


APAM INDON...itu lah nama resepi sha kali nie..nape org panggil apam indon itu sha berapa pasti..mgkin resepi ni berasal dari indonesia kot...dah perap lama sgt dah..baru hari ni ada ruang utk mcuba..
resepi ni sha ambek dari myresepi..apa tunngu lagi jom usha resepinyer..

  • 5BIJI TELUR
  • 1SDK OVELLET
  • 300GM GULA HALUS
  • 300GM TEPUNG GANDUM 
  • 1/2 SDK BAKING POWDER
  • 250GM SANTAN
  • SECUBIT GARAM
  • PWARNA
  1. putar telur dan ovellet hingga kembang dgn kelajuan yg tinggi
  2. masukkan gula halus dan putar lagi..
  3. masukkan esen vanila dan putar lagi..
  4. kurangkan kelajuan dan masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit serselang seli dgn santan
  5. putar hingga benar2 kembang..bahagikan kepada 6 bahagian
  6. dua bahgian diwarnakan dgn coklat elmulco dan 4 bahagian lagi dgn warna pink-strawberi,hijau-pandan, kuning-vanila, purple- blueberi
  7. sediakan pgukus dan loyang 9inci
  8. kukus lapisan pertama dgn warna coklat..kukus selama 10min @hingga masak
  9. lapiskan lapisan kedua dgn 4bahagian lagi berselang seli hinnga habis..
  10. kukus hingga masak
  11. lapisan terakhir..lapiskan dgn warna coklat dan kukus lagi hinnga masak...




    dah dekat pukul 2pagi..mata pun dah x larat nak bukak lagi..siap jugak akhirnya apam indon utk sarapan esok pagi...selamat mlm semua...bertemu lagi kita di lain hari...


Tuesday, 29 January 2013

ROTI MANIS ..BLUEBERRY LAGI..

ASSALAMUALAIKUM..

salam seikhlas hati semurni kasih....

lega rasanya semua urusan dah selesai..dari urusan suami yg dah pun selamat mjalani pbedahan jantung hinggalah urusan sekolah si anak sulung yg dah pun kembali ke sekolah di MRSM MUAR JOHOR..mmg mggu2 yg ckup memenatkan..berulang alik ke hospital dari MUADZAM ke KUANTAN setiap hari..ditemani anak sulung yg setia berbakti mbuat ati rasa tersentuh..keluar seawal pagi..pulang dah hampir ke lewat mlm..namun ttap setia menemani saya utk melawat ayahnya di hospital..skrg semuanya dah selesai..syukur alhamdulilah...
      Dua hari lepas sha berkesempatan ke segamat..lama benar rasanya x melawat anak sedara kembar kat sana..memandangkan suami yg baru je kuar wad..dan sha sendiri dah x larat nak drive so kitaorg wat keputusan tdo di umh adik di segamat sebelum ke muar keesokkan harinya..sambil dok drive kepala otak duk pikir apa yg sha  nak wat dgn adik sha utk sarapan sebelum ke muar esok..atas permintaan anak sulung yg nak sgt bwk pizza utk roomate dia so..roti je lah jwapnya..hehehe..
    roti pizza ni dah selalu sgt sha wat..kali ini sha nak cuba resepi roti manis  dari kwn fb sha liza othman..resepinya ckup ringkas dan nmpak sedap.. t.kasih liza .izinkan sha share resepinya di cni yee..

roti manis bluebery
bahan2:


  •  500gm tepung roti
  • 100gm gula kastor
  • 40gm susu tepung( sha guna susu pekat je)
  • 1st bread improver
  • 1st bread softener
  • 11gm yis
  • 1biji telur + 265gm air sejuk
  • 80gm butter
cara penyedianya:-
  1. campurkan bhn kering dlm mesin pgadun dan bahan cecair..uli hingga sebati.
  2. masukkan butter dan uli lagi hingga doh mjadi lembut dan licin.
  3. perap doh selama 30min atau hinnga doh kembang..
  4. bila doh dah naik..tumbuk2 doh utk mbuang angin dan uli sekali lagi lebih kurang 5min..
  5. bentukkan doh bulat2 dan letakakn dalam loyang..
  6. biarkan doh naik sekali lagi hinnga kembang 2 kali ganda dari saiz asal..
  7. paipkan blueberry filling dan cream chess atas bun..
  8. bakar pada suhu 180c selama 30min atau hinnga masak..  

    selamat memcuba... 

 

Saturday, 26 January 2013

donat oh..donat..

petang sabtu yg redup..sinar matahari masih bersinar terang..hembus sang bayu ug dingin membuat perut terasa lapar la pulak..ermm..nak mkn apa kita ptg nie ye..DONAT..ermmm..sedap jugak kan..dah byk kali wat donat..tp donat kali nie sedap sungguh rasanya..gebu gebas gtu..sha wat ckit je..sambil2 tgk movie x sedar tgn duk capai 2-3 ketul donat..dihidang pulak dgn air kopi panas kurang manis..syiokk..last2 x sempat nak snap gmbar..tp xpe..sha dah pnah wat wat dulu..dah masih simpan gmbarnya.. resepi ni sha dpt dari seorg kwn fb..@anum nurhanum nama dia..t.kasih anum..mmg marveles donat nie..suke dan suke sgt2..
tgkkk..betapa gebunya donat nie.. jadi tunggu apa lagi..ini resepinya.. bahan2 600gm tepung gandum 80gm majerin 60gm gula halus 2 sudu susu pekat 1bji telur 1 peket yis air suam secukupnya gula kastor-utk mgaul minyak - utk mgoreng 1)air suam dicampur dgn gula, susu dan yis..biar sampai kembang. 2)gaul tepung,majerin dan telur..masukkan bancuhan yis tadi, gaul sebati.. 3)tambahkan air suam sikit demi sedikit sambil di uli dan majdi doh yg lembut dan licin..perap 20-25min. 4)bahagikan adunan kepada bahagian2 yg kecil @terap mgunakan acuan donat.. 5)susun dalam dulang yg di tabur dgn sedikit tepung..dan biarkan naik sekali lagi.. 6)wat lubang ditgh2..dan goreng dgn mgunakan api yg sederhana hingga masak.. 7) bila dah masak..toskan dan biarkan suam..baru di gaulkan dgn gula..
**************************************************************************
boleh jugak letakkan coklat klu suke...

Friday, 25 January 2013

roti manis

ASSALAMUALAIKUM... ROTI MANIS versi sha sendiri..diadaptasikan dari beberapa resepi yg sha selongkar di internet dan laman2 blog maka ini lah yg terrrr..mampu sha wat..so..tunggu apa lagi..jom kita meroti.. resepinya sama je dgn roti pizza yg pnah sha wat sebelum nie..tp xpe..sha sertakan sekali lagi resepinya yee.. bahan2:- (A) 1kg tepung roti 2sudu mkn yis 1sudu pelembut roti 150gm gula halus 1 sudu teh bread improver (B) 2biji telur 125gm susu pekat 300gm air ais( tambahkan klu perlu) sedikit pewarna kuning( x nak pun xpe..) ** semuanya disatukan dan dipukul sebati mgunakan garfu (C) 50gm mentega 50gm lemak sayur cara pyediaanya.. 1) putar bhn A sehingga 10min..kemudian masukkan bhn B dan terus putar hingga jadi doh 2) kemudian masukkan bhn C..dan putar lagi hinnga mjadi doh yg lembut dan elestik.. keluarkan dari pgadun dan perap hingga doh kembang.. 3) bila doh dah kembang..tumbuk2 doh supaya anginnya kuar..dan uli sekali lagi..bentukkan doh bulat2 dan susun dlm loyang yg dilengser dgn majerin.. 4) biarkan doh naik sekali lagi lbih kurang 30min..
camnie lah rupenyer..tp blm bakar lagi.. 5) sebelum di bakar..taburkan sedikit gula pasir di atasnya..bakar pada suhu 170c lebih kurang 20-30min..
bila dah masak..sapukan permukaan roti dgn majerin yg dicairkan supaya nmpak berkilat dan cantik gtu..

wajah baru...

assalamualaikum... salam seikhlas hati semurni kasih...sebulan di tahun baru..terlalu byk yg sha dah ketinggalan sebenarnya..dua tahun blog ni tdk terusik..byk resepi2 yg x di edit..bkn mudah sebenarnya utk mjadi seorg blogger masakan..dgn ilmu yg sedikit..tanpa alatan yg ckup..mbatasan sedikit perjalanan blog ini..namun itu bkn satu alasan..meskipun dua tahun terbiar sepi..hari ini sha bangkit memulakan langkah pertama yg telah sekian lama terhenti.. tahun baru..azam baru..blog seikhlas hati semurni kasih juga berwajah baru..dgn sedikit tunjuk ajar dari anak kesayangan sha maka ini lah hasilnya yg termampu sha wat..mgkin tdk secantik blog2 blogger yg dah terkenal..tp ckup sekadar utk sha abadikan sebagai kenangan dan rujukan kala bila sha memerlukan..dpt juga sha berkongsi dgn teman2 walaupun mgkin tdk semahir chef..huhuhu.. hari ini..detik permulaan yg baru..utk sha mgisi ruang2 waktu yg terluang di saat mghitung hari2 kelahiran anak yg ke 4 ini..hehehe..ok..ckup sampai disini..ada ruang dan waktu sha akan kembali....