v

Sunday, 3 February 2013

DONAT BALL

ASSALAMUALAIKUM....

       selamat mlm..salam seihklas hati semurni kasih...agak kelewatan sedikit utk masukkan entri hari ini..
maklumlah..ada kenduri jadi merewang lah sekejap hehehe..nama pun duduk dikampung, jadi adat merewang masih menebal dikalangan org melayu kita..cuaca pulak hujan..sejak dari awal pagi hingga lah ke tghari..alahaiii..seronoknya jadi pengantin..hihihi..
seusai majlis..hujan masih merintik turun..melarat sampai ke petang..sedang lena diulit mimpi..terjaga dikejutkan si balqis yg merengek nak mkn DONAT COKLAT..aduiiii...dah 2-3 kali di balqis ni minta watkan donat coklat..ermmm..DONAT lagi...x puas-puas lagi si kecik ni mkn..
lalu..sha langkah kaki ke dapur..semua bahan ckup..tp hajat dihati nak buat sosej gulung sebenarnya..maka utk tdk mgecewakan semua..sha buat lah dua2 sekali mgunkan adunan donat.. ehh...DONAT KE NIE..???


                                          memang donat pun...nape..x percaye yee...??


donat nie sha buat lebihan adunan dari sosej gulung td..adunan yg sama tp tp dapat wat dua resepi yg berbeza..dua dlm satu gitu..wahh..cam iklan syampu pulak...sooo...jom kita dapur..dan ini resepinya ye..

BAHAN2:-
  • 500GM TEPUNG GANDUM
  • 1/2SDT BAKING POWDER
  • 1/2 SDT BREAD IMPROVER(x de pun xpe)
  • 1/2 SDT BREAD SOFTTENER( x de pun xpe gak)
  • 2SD BSR MAJERIN
  • 1/2 PEKET YIS
  • 4SD BSR GULA
  • 2SD BSR SUSU PEKAT
  • 1BIJI TELUR
  • 11/2 CWN AIR(tambah jika perlu)
  • COKLAT COMPOUND - utk salutan
  • COKLAT RICE -utk hiasan
  1. larutkan gula dan susu dgn air..dan masukkan yis, biar hingga yis naik
  2. satukan tepung, baking powder,bread improver gaul sebati
  3. masukkan majerin..gaul ramas mgunakan hujung jari dan masukkan telur serta air bancuhan yis tadi..
  4. masukkan bancuhan yis sedikit demi sedikit sambil di uli hingga mjadi doh..
  5. tambahkan sedikit air lagi klu kurang..uli hingga doh mjadi lembut dan tdk melekat di tangan(klu lembik sedikit jgn risau..terus uli hinnga doh mjadi licin..)
  6. perap doh lebih kurang 30min atau hinnga kembang 
  7. uli doh sekali lagi..dan bulat2kan doh kecik sedikit dari bola pingpong
  8. biar doh naik sekali lagi lebih kurang 20-30min..
  9. bila dah naik..goreng mgunakan api yg sederhana hingga kuning keemasan..angkat dan tos
     
    *cairkan coklat mgunakan double boiler..salutkan donat ball dgn coklat dan masukkan dlm paper cup taburkan coklat rice warna warni..

    kurangkan sukatan bahan klu nak buat dlm kuantiti yg sedikit..sbb sukatan nie sha buat dua jenis kuih..satu sosej gulung dan satu lagi donat ball..blh jugak klu nak buat pau goreng atau burger malaysia mgunakan adunan nie..

    okeyyy..harap sudi mcuba resepi ni ..jmpe lagi..


Friday, 1 February 2013

APAM INDON

ASSALAMUALAIKUM...

Terlalu cepat malam berlalu..sedar x sedar kita dah pun masuk di bulan Febuari tahun 2013..berkejaran dgn masa mmg sesuatu yg sukar..sedari awal pagi rutin harian kita bermula..pendek kata selagi belum tutup mata..keje..keje..keje..he
hehe...
Niat di hati dari pagi td nak mbaking..terlupe pulak si cubby haikal suruh pegi sekolah..katanya dato nak bagi duwet..alahai...duwet bantuan rm100 upernye..jadi tertunda lah hajat di hati...ermmm...x pe ptg nanti ada masa lagi...tp kesibukan masa mbataskan ruang waktu yg ada..namun..hati ttap nak buat jugak...
satu..dua..ketuk...


putar hingga betul2 kembang
akhirnya...di lewat mlm baru berkempatan nak mbuatnya..ehhh..ada pulak anak dara hok kecik metiq nie nok wat gok...aduiiii...rajin betul anak mama nie...


APAM INDON...itu lah nama resepi sha kali nie..nape org panggil apam indon itu sha berapa pasti..mgkin resepi ni berasal dari indonesia kot...dah perap lama sgt dah..baru hari ni ada ruang utk mcuba..
resepi ni sha ambek dari myresepi..apa tunngu lagi jom usha resepinyer..

  • 5BIJI TELUR
  • 1SDK OVELLET
  • 300GM GULA HALUS
  • 300GM TEPUNG GANDUM 
  • 1/2 SDK BAKING POWDER
  • 250GM SANTAN
  • SECUBIT GARAM
  • PWARNA
  1. putar telur dan ovellet hingga kembang dgn kelajuan yg tinggi
  2. masukkan gula halus dan putar lagi..
  3. masukkan esen vanila dan putar lagi..
  4. kurangkan kelajuan dan masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit serselang seli dgn santan
  5. putar hingga benar2 kembang..bahagikan kepada 6 bahagian
  6. dua bahgian diwarnakan dgn coklat elmulco dan 4 bahagian lagi dgn warna pink-strawberi,hijau-pandan, kuning-vanila, purple- blueberi
  7. sediakan pgukus dan loyang 9inci
  8. kukus lapisan pertama dgn warna coklat..kukus selama 10min @hingga masak
  9. lapiskan lapisan kedua dgn 4bahagian lagi berselang seli hinnga habis..
  10. kukus hingga masak
  11. lapisan terakhir..lapiskan dgn warna coklat dan kukus lagi hinnga masak...




    dah dekat pukul 2pagi..mata pun dah x larat nak bukak lagi..siap jugak akhirnya apam indon utk sarapan esok pagi...selamat mlm semua...bertemu lagi kita di lain hari...