v

Friday, 1 February 2013

APAM INDON

ASSALAMUALAIKUM...

Terlalu cepat malam berlalu..sedar x sedar kita dah pun masuk di bulan Febuari tahun 2013..berkejaran dgn masa mmg sesuatu yg sukar..sedari awal pagi rutin harian kita bermula..pendek kata selagi belum tutup mata..keje..keje..keje..he
hehe...
Niat di hati dari pagi td nak mbaking..terlupe pulak si cubby haikal suruh pegi sekolah..katanya dato nak bagi duwet..alahai...duwet bantuan rm100 upernye..jadi tertunda lah hajat di hati...ermmm...x pe ptg nanti ada masa lagi...tp kesibukan masa mbataskan ruang waktu yg ada..namun..hati ttap nak buat jugak...
satu..dua..ketuk...


putar hingga betul2 kembang
akhirnya...di lewat mlm baru berkempatan nak mbuatnya..ehhh..ada pulak anak dara hok kecik metiq nie nok wat gok...aduiiii...rajin betul anak mama nie...


APAM INDON...itu lah nama resepi sha kali nie..nape org panggil apam indon itu sha berapa pasti..mgkin resepi ni berasal dari indonesia kot...dah perap lama sgt dah..baru hari ni ada ruang utk mcuba..
resepi ni sha ambek dari myresepi..apa tunngu lagi jom usha resepinyer..

  • 5BIJI TELUR
  • 1SDK OVELLET
  • 300GM GULA HALUS
  • 300GM TEPUNG GANDUM 
  • 1/2 SDK BAKING POWDER
  • 250GM SANTAN
  • SECUBIT GARAM
  • PWARNA
  1. putar telur dan ovellet hingga kembang dgn kelajuan yg tinggi
  2. masukkan gula halus dan putar lagi..
  3. masukkan esen vanila dan putar lagi..
  4. kurangkan kelajuan dan masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit serselang seli dgn santan
  5. putar hingga benar2 kembang..bahagikan kepada 6 bahagian
  6. dua bahgian diwarnakan dgn coklat elmulco dan 4 bahagian lagi dgn warna pink-strawberi,hijau-pandan, kuning-vanila, purple- blueberi
  7. sediakan pgukus dan loyang 9inci
  8. kukus lapisan pertama dgn warna coklat..kukus selama 10min @hingga masak
  9. lapiskan lapisan kedua dgn 4bahagian lagi berselang seli hinnga habis..
  10. kukus hingga masak
  11. lapisan terakhir..lapiskan dgn warna coklat dan kukus lagi hinnga masak...




    dah dekat pukul 2pagi..mata pun dah x larat nak bukak lagi..siap jugak akhirnya apam indon utk sarapan esok pagi...selamat mlm semua...bertemu lagi kita di lain hari...


No comments:

Post a Comment