v

Tuesday, 29 January 2013

ROTI MANIS ..BLUEBERRY LAGI..

ASSALAMUALAIKUM..

salam seikhlas hati semurni kasih....

lega rasanya semua urusan dah selesai..dari urusan suami yg dah pun selamat mjalani pbedahan jantung hinggalah urusan sekolah si anak sulung yg dah pun kembali ke sekolah di MRSM MUAR JOHOR..mmg mggu2 yg ckup memenatkan..berulang alik ke hospital dari MUADZAM ke KUANTAN setiap hari..ditemani anak sulung yg setia berbakti mbuat ati rasa tersentuh..keluar seawal pagi..pulang dah hampir ke lewat mlm..namun ttap setia menemani saya utk melawat ayahnya di hospital..skrg semuanya dah selesai..syukur alhamdulilah...
      Dua hari lepas sha berkesempatan ke segamat..lama benar rasanya x melawat anak sedara kembar kat sana..memandangkan suami yg baru je kuar wad..dan sha sendiri dah x larat nak drive so kitaorg wat keputusan tdo di umh adik di segamat sebelum ke muar keesokkan harinya..sambil dok drive kepala otak duk pikir apa yg sha  nak wat dgn adik sha utk sarapan sebelum ke muar esok..atas permintaan anak sulung yg nak sgt bwk pizza utk roomate dia so..roti je lah jwapnya..hehehe..
    roti pizza ni dah selalu sgt sha wat..kali ini sha nak cuba resepi roti manis  dari kwn fb sha liza othman..resepinya ckup ringkas dan nmpak sedap.. t.kasih liza .izinkan sha share resepinya di cni yee..

roti manis bluebery
bahan2:


  •  500gm tepung roti
  • 100gm gula kastor
  • 40gm susu tepung( sha guna susu pekat je)
  • 1st bread improver
  • 1st bread softener
  • 11gm yis
  • 1biji telur + 265gm air sejuk
  • 80gm butter
cara penyedianya:-
  1. campurkan bhn kering dlm mesin pgadun dan bahan cecair..uli hingga sebati.
  2. masukkan butter dan uli lagi hingga doh mjadi lembut dan licin.
  3. perap doh selama 30min atau hinnga doh kembang..
  4. bila doh dah naik..tumbuk2 doh utk mbuang angin dan uli sekali lagi lebih kurang 5min..
  5. bentukkan doh bulat2 dan letakakn dalam loyang..
  6. biarkan doh naik sekali lagi hinnga kembang 2 kali ganda dari saiz asal..
  7. paipkan blueberry filling dan cream chess atas bun..
  8. bakar pada suhu 180c selama 30min atau hinnga masak..  

    selamat memcuba... 

 

No comments:

Post a Comment