v

Wednesday, 13 July 2011

DONAT LABU

salam......seikhlas dan semurni kasih....
sarapan sudah...mkn tghari sudah......skrg masa utk santai2 merehatkan mata selelap dua..sblm ke dapur utk wat mkn ptg pulakk..begitulah rutin harian kat umh, ada je yg terdetik di hati..memikirkan apa yg nak dibuat utk anak2,,satu perasaan yg sukar utk digambarkan bila anak2 ckup gemar menikmati apa yg disediakan malah adakalanya akan meminta utk dibawa ke sekolah utk dikongsi bersama kwn2nya..
         setiap anak lain seleranya..mcm jugak anak2 sha, anak sulung sha ni agak cerewet bila mkn, susah nak tepati selera, anak yg kedua x de masalah sgt..semuanya dia mkn..yg penting jgn ckp x blh mkn, gerenti nagis punye..hehehe..dlm usia 7thn beratnya dah 43kg..haa.....jgn terkejut..!!! so..cubby2..tp wlaupun begitu dia cukup aktif..hari2 tiap petang lepas fardu ain, blm sempat nak tukar baju dah cbuk nak g main futsal..jdi x de lah risau sgt..hmmm....anak yg bongsu pulak, punyelahhh...susah nak mkn..kadang2 pening jugak..
         satu je persamaan..anak2 sha ckup suka mkn donat...baik kakaknya,abang dan jugak adik..asyik wat donat biasa je..jadi hari ni sha nak share resepi donat labu yg sha ambek dari myresepi...rasanya ckup lembut, ada rasa kenyal ckit tp sedap..dan x sangka anak2 ckup suka sgt.. lebih2 lg si debab 2..apa tunggu lagi..!!! jom..

DONAT LABU

1cwn isi labu
11/2 cwn air suam
1/4 cwn susu pekat
1/3 cwn minyak masak
2sdu bsr gula
2 sdu bsr yis
620gm tepung gandum
secubit garam
*resepi asal x mgunakan telur tp sha letak gak 1biji telur dan 1sdu teh serbuk double action

1) campurkan gula dgn 1/2 cwn air suam dan kacau sebati, masukkan yis dan biar smpai berbuih
2)blend labu dgn 1 cwn air hingga halus.Tuang dlm bekas menguli.
3)masukkan ke semua bhn spt minyak, susu pekat,garam dan air bancuhan yis tadi.. Uli smpai mjadi doh yg lembut..tambah tepung jika perlu..
4)rehatkan 10min dan uli semula..bahagikan adunan pada doh2 yg kecil dan biarkan naik sekali ganda.
5) buat lubang kat tgh2 dan goreng seperti biasa.
* adunan ni agak lembik sedikit..taburkan tepung tiap kali menguli doh supaya tdk melekat di tangan.
 
   dah pun siappp....lembut..gebuss..dan sodapp..!!!! pada post akan dtg sha share resepi donat pandan lak..baunya lg wangi gitu....!!! tggu ye...

No comments:

Post a Comment